سنگ آنلاین
صفحه اصلیوبلاگواژه نامه تخصصیسنگ ها چگونه به وجود آمده و در کجا یافت می شود؟

سنگ ها چگونه به وجود آمده و در کجا یافت می شود؟

سنگ چگونه تشکیل می شود؟

3 عامل بسیار مهمی که باعث ایجاد سنگ ها می شوند فشار، واکنش های شیمیایی و حرارت می باشند. این سه عامل در کنار هم به اضافه زمان، در طول قرن ها، هزاره ها و میلیون ها سال، انواع مختلف سنگ ها را بوجود می آورند. حال ما به بررسی این سه فاکتور تولید سنگ توسط طبیعت پرداخته و هر کدام را بصورت جداگانه شرح داده و تاثیرشان را بررسی می کنیم.

واکنش شیمیایی:

واکنش های شیمیایی مختلفی در تشکیل سنگ ها موثر هستند، برخی واکنش خود این فلزات با مواد معدنی و سیلیس ها با یکدیگر هستند. برخی نیز واکنش های زیست تخریب پذیری مانند اجساد جانوران مرده کف دریاها می باشد. و دیگر عامل واکنش گازهای موجود در بیان این مواد است که موجب واکنش های شیمایی و جوش خوردن مواد فلزی و معدنی و در نتیجه آن تشکیل سنگ می باشد.

موارد فوق بیشتر مربوط به سنگ های معدنی بر روی زمین می شود که جهت کاربرد بعنوان سنگ های ساختمانی و سنگ های تزیینی و دکوراسیون استخراج می شوند. اما در وحله اول، اولین گونه سنگ ها مواد مذاب و گذازه های سرد شده حاصل از فوران های آتشفشانی بوده اند.

عامل فشار:

فشار طی ایجاد دو فرآیند مهم باعث واکنش های شیمیایی فلزات و دیگر مواد معدنی و ایجاد سنگ می شود. اولا فشار تمامی این مواد را طی سال ها در کنار یکدیگر نگه می دارد که به موجب آن باعث ایجاد تراکم و افزایش مقاوت سنگ های می شوند. دوما، از آنجایی که همه مواد در هر حالتی دارای جنب و جوش و حرارت می باشند، عامل فشار باعث بالا رفتن این حرارت شده و در نتیجه آن فلزاتی که در کنار هم قرار گرفته اند بایکدیگر واکنش داده و پس از آن به حالت پایداری می رسند که به آن سنگ گفته می شود.

منابع فشار بر روی سنگ ها کدامند:

2 منبع مهم فشار که باعث تشکیل سنگ ها شده اند، یکی مواد مذاب و درحال جوشش زیر پوسته هستند که در پی پیدا کردن راهی برای خالی شدن از زیر فشار به پوسته فشار آورده، و دیگر عامل مهم فشار آب اقیانوس ها و دریاها می باشد که از بالا به این مواد فشار آوده و سنگ ها را تشکیل می دهند.

حرارت:

زمین همچنان پر حرارت و دارای هسته داغی است که بعد از 4 میلیارد سال از عمر خود، همچنان گوشته ای با جنب و جوش فراوان دارد. گرما و حرارت بالای مرکز زمین در لایه های بالاتر عناصر جامد زمین را بصورت مذاب درآورده و در کنار عناصر گازی شکل به یکدیگر فشرده می کنند. این مواد مذاب با جریان همرفتی و فشار بالایی که دارند از منافظ مختلفی که بر روی زمین با نام آتشفشان بوجود می آورند فوران کرده و پس از سرد شدن بصورت سنگ در می آیند.

امروزه با بالا بردن حرارت توده های مختلف خاک و مذاب کردن آن ها، قادر شدیم تا سنگ های مصنوعی دلخواه خود را بسازیم. در یک مورد خاص و بصورت اتفاقی نیز توانستیم با ذوب کردن ماسه، شیشه نیز تولید کنیم.

چرا سنگ در خشکی و کوه ها یافت می شود؟

اگر مطلب بالا را با دقت خوانده باشید، می توان نتیجه گرفت که این سنگ ها در زیر دریاها تشکیل می شوند، حال بر روی زمین و کوه ها چه می کنند؟ جواب سوال ساده است: زمین ما طی چند میلیارد سال عمر خود، ابتدا مملو از مواذ مذاب و کوه های آتشفشانی بوده. پس از آن و با تشکیل آب سطح زمین مملو از آب شده و اقیانوسی یکپارچه و پهناور تشکیل شد.

با گذشت زمان، 2 عامل فشار نام برده ساختار این سنگ ها را یکپارچه کرده، و با حرکت دادن آن ها توسط مواد مواظب زیر آن، شکاف ها و فوران های مداوم و تشکیل قاره ها، سنگ ها از زیر دریا به سمت خشکی آمده و اکنون جهت استخراج انواع سنگ و استفاده از آن در دسترس بشر هستند.

با تفاسیر بالا باید گفت که سنگ ها در کف دریاها نیز یافت می شوند، اما استخراج آن ها بدلیل هزینه زیادی که باید خرج شود، ابدا به صرفه نیست.

0