سنگ آنلاین
صفحه اصلیوبلاگآشنایی با سنگانواع سنگ و نمونه های آن

انواع سنگ و نمونه های آن

سنگ ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

صخره هاو سنگ ها را می توان به عنوان یک ماده طبیعی و غیر زنده که از دانه های معدنی تشکیل شده است حساب کرد. این مواد ممکن است آنقدر کوچک باشند که فقط از طریق میکروسکوپ یا به اندازه ناخن یا حتی خود انگشت و به طور کلی سنگ ها قابل مشاهده هستند باشند. بسته به روش تشکیل آن ، به سه نوع اصلی تقسیم می شود که عبارتند از: سنگهای آذرین، سنگ های رسوبی و و سنگ های دگرگونی (دگرگون شده)، که همه آنها بخشی از چرخه سنگ در طبیعت هستند. شایان ذکر است که در شرایط مختلف اطراف آنها ممکن است منجر به تبدیل آنها به نوع دیگری از سنگ ، یا سنگی متفاوت از همان نوع شود.

1- سنگهای آذرین

هنگامی که ماگمای مذاب داغ سرد و جامد می شود ، سنگهای آذرین شکل می گیرند و هنگامی که این سنگها در پوسته زمین تشکیل می شوند ، سنگهای آذرین نفوذی نامیده می شوند ، اما اگر در خارج یا بالای پوسته زمین تشکیل شوند ، به عنوان سنگهای آذرین آتشفشانی شناخته می شوند.

نمونه های متداول سنگهای آذرین پلوتونیک عبارتند از: سنگ گرانیت و سنگ دیوریت که سنگهایی هستند که خنک شدن آنها بسیار طول می کشد؛ بنابراین این دو سنگ دارای بافت درشت و دانه های معدنی بزرگ هستند که نشان دهنده ادامه روند خنک کننده در داخل زمین است. برای هزاران یا میلیون ها سال ، که باعث رشد بلورهای معدنی در آنها شد ، در مورد سنگ های آذرین سطحی ، مانند بازالت و ابسیدین ، ​​آنها دانه های بسیار کوچک و بافت نسبتاً صاف دارند و این به دلیل کمبود زمان کافی رخ می دهد. برای تشکیل کریستال ؛ هنگامی که ماگما به شکل گدازه بیرون می آید ، در مقایسه با سرعت سرد شدن در صورت باقی ماندن در داخل زمین ، مانند سنگهای پلوتونیک ، سریع سرد می شود.

2- سنگ های رسوبی

سنگ های رسوبی ( در انگلیسی: Sedimentary Rocks ) هنگامی که ذرات کوچکی که به عنوان رسوبات شناخته می شوند. این رسوبات به صورت لایه هایی در بالای یکدیگر تجمع می یابند، و با گذشت زمان به دلیل فشار بر آنها تأثیر می گذارد. فرایند هوازدگی و فرسایش سنگ ها رسوباتی ایجاد می کند که به روشهای مختلف منتقل می شوند. از طریق رودخانه ها ، یخچال های طبیعی یا گرانش که به صورت لایه ای ته نشین می شوند ، دفن می شوند تا تبدیل به سنگ های رسوبی شوند که باید در معرض فشار و حرارت قرار گیرند. نمونه ای از این نوع سنگ ها سنگ آهک است که از کربنات کلسیم تشکیل شده است و شامل رسوب بقایای جانوران دریایی و آب دریا.

3- سنگهای دگرگون

در نتیجه تغییر در سنگهای رسوبی یا آذرین ، سنگهای دگرگونی ( به انگلیسی: Metamorphic Rocks ) تولید می کند. هر نوع سنگی در اثر قرار گرفتن در معرض دمای بالا یا فشار زیاد به دلیل جرم سنگهای بالای آن می تواند تبدیل به سنگ دگرگونی شود. هرچه عمق سنگهای مدفون شده در زمین در نتیجه حرکتهای زمین یا وجود رسوبات بیشتر در بالای آن بیشتر باشد ، مقدار فشار و حرارت بیشتری در معرض آن قرار می گیرد.

فرآیند تبدیل با سازماندهی مجدد اتم های کانی های تشکیل دهنده سنگ رخ می دهد که منجر به رشد مواد معدنی می شود یا تشکیل کانیهای جدید به گونه ای که سنگ جدید کاملاً متفاوت از سنگ اصلی و معمولاً ترکیبی شیمیایی می باشد. سنگها تقریباً ثابت هستند ، و نمونه هایی از سنگهای دگرگون: سنگ قواره ای بسیار ریز دانه ، که در اصل یک خاک رس نرم بود که مجدداً به صورت صخره ای مقاوم در برابر آب و سنگ مرمر دگرگون از سنگ آهک ، فقط از ماده معدنی تشکیل شده بود.

0